18-03-05

De romantiek in België van 18 maart tot 31 juli 2005

De romantiek is een kunstrichting die zich in België ontwikkelde tijdens het koningschap van Leopold I, de eerste Belgische koning (1830-1865). De tentoonstelling gewijd aan de “Romantiek in België”, die zowat uit 200 schilderijen, beeldhouwwerken en tekeningen bestaat, zal bijzondere aandacht besteden aan het centrale thema van die beweging, te weten de voorstelling van de geschiedenis van die nieuwe Staat. Zij is toegespitst op alle onderwerpen die nauw verweven zijn met de romantiek, met name passie en sentiment, heroïek en dood, exotisme , godsdienst en natuur.

 

Een tentoonstelling op drie locaties in Brussel

  

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 
Regentschapsstraat 3 en 1A

1000 Brussel

 

Cultuurcentrum  ING

Koningsplein 6

1000 Brussel

 

Antoine Wiertz Museum

Vautierstraat 62

1050 Brussel


08:30 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

De Romantiek in België De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België organiseren, in partnerschap met ING, een baanbrekende tentoonstelling gewijd aan de “Romantiek in België”, een kunststroming die op zeer diverse en boeiende wijze tot bloei is gekomen tijdens de regering van koning Leopold I (1831-1865).

Naast de interesse voor de eigen nationale geschiedenis en historische figuren, focust de tentoonstelling ook op de grote thema’s van de romantiek zoals liefde en sentiment, heroïek en dood, vrijheid en recht. Het enthousiasme voor de nieuw opgerichte staat en de belangstelling voor het eigen land staan in schril contrast met de talrijke exotische onderwerpen, wensdromen als vlucht uit de dagdagelijkse werkelijkheid.

De sociale problematiek wordt niet uit de weg gegaan en ook de religie komt aanbod. Landschappen, soms pareltjes van spontaniteit en observatie, getuigen van een opkomende nostalgie naar de verdwijnende pastorale natuur en illustreren het evoluerende natuurgevoel en de opkomst van het realisme. Het parfum van de tijd zit ook verscholen in portretten en het geheel wordt afgerond met een evocatie van koning Leopold I, de stichter van de dynastie.

Het concept van de tentoonstelling is zeer ruim en luchtig opgevat. Aan de hand van een 250-tal sprekende schilderijen, tekeningen en sculpturen wordt de nadruk gelegd op kwaliteit en verscheidenheid. Enkele vroegromantische kunstwerken en de meest significante uitlopers van de beweging situeren de Belgische romantiek in een breed kader.

In het ING Cultuurcentrum illustreren prachtige tekeningen de fijngevoelige en intuïtieve zoektocht van de kunstenaar, van tastende ontwerpschetsen tot voldragen kunstwerk. Ook gaan deze onbekende en al te lang verborgen kunstschatten de dialoog aan met uitgelezen sculpturen die ermee in verband staan.

Tot slot wordt het Wiertzmuseum speciaal voor het voetlicht gebracht, een unieke plek in Brussel waar de tijd is blijven stilstaan en dat sinds 1868 verbonden is aan de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten. Antoine Wiertz, sleutelfiguur van de Belgische romantiek, vertolkt de vernieuwde interesse voor deze belangwekkende beweging.

Een uitgebreide restauratiecampagne biedt de kans om kennis te maken met weinig bekende maar fundamentele meesterwerken, een enige gelegenheid dus om ontdekkingen te doen…

De educatieve diensten van de musea organiseren een brede waaier van didactische programma’s op de drie verschillende locaties van de tentoonstelling die als één geheel is opgevat.

Gepost door: Jantje | 18-03-05

De Romantiek in België Het patriottistisch gedachtegoed, de sociale kwelling, de pastorale natuur, de idyllische liefde, maar ook mystiek en dood vonden tijdens de regeerperiode van koning Leopold I een sterk beeld in ‘romantische’ schilderingen, tekeningen en sculpturen. Als kunstuiting totaal passé en poederdoosachtig denkt u nu. Met de drielokatie-tentoonstelling De Romantiek in België krijgt de ontheemde kunststroming een fris vleugje parfum achter het oor

Niet alleen in de literatuur maar ook in de plastische kunsten is de Romantiek sinds meerdere decennia een dichtgepoederde periode. Al begint noch eindigt de Romantiek als kunststroming in ons land met de eerste monarchie (1831-1865), de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten (KMSK) nemen de viering van ‘175 jaar België’ en de regeerperiode van de eerste vorst te baat om komaf te maken met het muffe beeld over de Romantiek uit die tijd. Niet verlegen om stilistische en chronologische overlappingen in de kunstgeschiedenis, mag onder dezelfde titel ook werk getoond worden dat evenzeer het label draagt van sociaal realisme, impressionisme en expressionisme.

Een enorme collectie schilderijen, grotendeels uit museumreserves, maar ook van de Koninklijke Verzameling, werd afgestoft voor een verleidelijk kunstparcours dat drie hoog begint in het hoekpand van het Museum voor Moderne Kunst.

Het miskende oeuvre etaleren van meesters als Henri Dobbelaere, Joseph Odevaere en Charles De Groux – een jonge kapelaan die in Spijt (1855) meelijwekkend lonkt naar een meisje – getuigt van een doorgedreven wetenschappelijke aanpak van de grote Romantiek-hommage. Als zelfs oud-conservator Eliane De Wilde nooit eerder de muurgrote Bekoring van Sint-Antonius (1848) van ’s lands grote Louis Gallait voor ogen kreeg, dan zal u beseffen dat de tijdelijke verzameling in vele opzichten uniek is. Alleen al de lijst in verguld stukwerk rond dit doek is een kunstobject op zich, met verwijzingen naar Adam en Eva, Faust en pijlschietende cupido’s.

Ook al schuilt in realisme veel romantiek (zoals ook getoond wordt), de rode draad in het tentoongestelde blijkt de vlucht uit de realiteit. Als illustratie hiervan vist men legendarische landschappen van Ferdinand De Braekeleer op, devotieschilderingen van François-Joseph Navez en historische 1830-taferelen van Gus­taf Wappers. Het jonge België op zijn best. Want in meerdere zalen wordt ‘Mijn land is mijn vrijheid’ – de historische oproeraanzet uit de opera De Stomme van Portici – rijkelijk geïllustreerd.
De expositie bleek ook de gelegenheid om hopeloos ‘wachtende’ restauraties door vrijwilligers te laten uitvoeren, bij gebrek aan eigen restauratiefondsen. Zoals voor de pakkende Negerkoppen in zwart en rood krijt op papier van Henri Van Der Haert, te zien in het ING-Centrum.

Voor het eerst zet de ING trouwens in het overbuurpand een complementaire museale tentoonstelling op, door de nachtkastlampjes zeer intimistisch naar concept. In hoofdzaak met miskende en verrassend kwaliteitsvolle tekeningen en schetsen, die vaak verwijzen naar groter olieverfwerk van dezelfde kunstenaars, te zien in het museum.

Rubens van de Romantiek

Als derde partner wordt het (gratis toegankelijke) woonhuis en atelier van Antoine Wiertz met een gratis pendeldienst betrokken in het parcours. De pacifistische Wiertz, ongetwijfeld de ‘Rubens van de Romantiek’, wist met muurgrote doeken te getuigen van zijn strijd op de barricade voor vrede, onrecht en armoedebestrijding.

In de KMSK hangt het indringende De mooie Rosine/Twee vrouwen (1847) met skelet, dat maar één voorbeeld is van de verscheiden kunststromingen waarvoor de kunstenaar gerust symbool kan staan. Het zou te visionair geweest zijn dat Wiertz met Rosine de jonge staat België en zijn toekomst portretteerde. De artiest had eerder een filosofische kijk op het jonge België: ‘Faire bien n’est qu’une question de temps’ staat te lezen op dit werk.

Gepost door: Jantje | 27-03-05

De commentaren zijn gesloten.