17-02-05

Stangpoppentheater Toone en België zijn even oud

Stangpoppentheater Toone

 

De Brusselse zwans, het leidmotief van het stangpoppentheater Toone, geeft in de hoofdstad de aftrap voor de viering van 175 jaar België. Want ‘le sentiment national est fort,’ vindt het marionettengezelschap.

 

Een grotere surrealistische klucht dan een jubileumjaar inluiden met een les in nationale ‘karamellengeschiedenis’ kon Brussel aan België niet offreren. De houten acteurs van het marionetten- en dialecttheater Toone zorgden alleszins al enkele avonden voor veel doemp en broelala op de scène. Want vooraleer ze in maart op de landstentoonstelling Made in Belgium te gast zijn, spelen de poppen de splinters van het lijf in de productie 1830 – La révolution belge. Stangpoppen als de Stomme van Portici – een dikke lameir met een boeintje voor de Brusselse ket Woltje – en Leopold Premier met ne kop as ne ettekeis discussiëren om ter hardst. Spijtig genoeg in het verbrusselde Frans en niet in het authentieke Vlaams-Brusselse dialect.

 

Heel de onafhankelijkheidsge­schiedenis wordt met veel kilo’s zout uit de doeken gedaan. Illustere revolutionairen als prins De Mérode, de baron d’Hoogvorst, journalisten en politici als Louis de Potter en Charles Rogier strijden op de piepkleine bühne tegen Willem van Oranje, de koning van de keiskoppen. Ze bombarderen hem avec un tas de brol. En ze sleuren er zelfs figuren als Manneken Pis, Eddy Merckx en Jules César bij, omdat Caesar de Belgen als de dappersten beschouwde. Ara!

 

Voor de honderdvijftigste verjaardag van België in 1980 en zelfs enkele jaren voordien al vertolkte Toone VII (José Géal) de marionettentragedie 1830, geschreven door Arthur en Elisabeth Fauquez. Nu heeft Toone VIII (Nicolas Géal) het bravourestuk voor de 175ste verjaardag van België van onder het stof gehaald. Maar ook de 175ste verjaardag van het Théâtre Royal de Toone zelf wordt met deze productie nog een week gevierd. Want in 1830 lag Antoine Genty, wiens roepnaam Toone werd, aan de basis van de vandaag internationaal bekende marionettendynastie. Acht generaties na Toone I blijkt het thea­ter vooral geliefd bij Japanners en Amerikanen en heel af en toe een autochtoon die het komieke Brusselse gebroebel en lawaat nog verstaat.

 

1830 – La révolution belge, nog op 17, 18, 19, 23, 24, 25 en 26 februari om 20.30 uur en op 19 februari ook om 16 uur, in Théâtre Toone, Schuddeveldgang 6, 1000 Brussel, 02-511.71.37 (na 12 uur)


09:25 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

poppenschouwburg..... Van Campen en de poesjenellenkelder te Antwerpen zijn zeer gekend en om u krom te lachen.Van Campen heeft een vast programma en voor het tweede moet je een aanvraag doen en dan vertrekt men per stoet(je).grtjes.pepino.

Gepost door: pepino | 18-02-05

De commentaren zijn gesloten.