15-02-05

Superette speelt postkantoor

Straks hoeft u voor een postzegel niet meer naar de Post, maar kan u hem ook in de superette, de bank of het station kopen. De Post test nu al op een twaalftal plaatsen in het land de zogeheten PostPunten uit. Dat zijn postkantoortjes in superettes, warenhuizen of stations in buurten waar het officiële postkantoor gesloten werd.

 

De Postwinkeltjes vind je nu al in vijf Delhaizes, vier Fortis-kantoren, twee Press Shops en superette Paul Bernaerts in Duffel. Morgen gaan twee postwinkeltjes open in de stations van Kontich en Moustier-Sur-Sambre. In april zal de Post de resultaten van de test evalueren. Maar de eerste indrukken zijn al positief.


08:10 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

50 klanten per dag In Duffel bijvoorbeeld, een grote gemeente die door de Nete in twee wordt gedeeld. Aan de ene kant staat het grote postkantoor, aan de andere kant stond het kleine dat enkele maanden geleden dicht ging. Paul Bernaerts die in de buurt een superette uitbaat, vroeg De Post of hij dat postkantoor kon overnemen. Na een speciale opleiding, heeft hij nu in zijn superette een PostPunt waar zowat vijftig klanten per dag over de vloer komen. ,,De klanten zijn tevreden dat er opnieuw een postkantoor is. Ze voelen zich ook niet verplicht om iets te kopen in de winkel", zegt Paul Bernaerts. ,,Mijn vrouw, ikzelf en onze winkelbediende hebben een cursus gevolgd. We zorgen ervoor dat er altijd twee mensen in de winkel zijn die het PostPunt kunnen bedienen. Zo moeten de klanten van de Post nooit wachten als iemand anders aan de afdeling charcuterie staat.''

Paul Bernaerts krijgt van De Post een onkostenvergoeding. Hoe groot die is, willen hij noch De Post zeggen. Omdat het nog slechts om een testfase gaat. ,,Pas na de test zullen we kunnen zeggen hoe groot de vergoeding moet zijn", zegt Johnny Thijs. ,,We willen dan ook de markt laten spelen."

,,Ik ben er in ieder geval niet aan begonnen om er de kost mee te verdienen", reageert Paul Bernaerts. ,,Ik zie het gewoon als een extra-service voor mijn klanten. Maar ik heb wel de hoeveelheid werk onderschat. 's Ochtends als de post binnenkomt, heb ik toch al snel een uurtje werk, alleen aan de Post."

Vakbonden ongerust

De Post heeft vandaag 1.300 kantoren in België en dat aantal zal de komende jaren niet verminderen. ,,97 procent van de bevolking vindt een postkantoor in een straal van 5 kilometer rond zijn woning. Dat is een redelijke dekking," weet Thijs. ,,De Post kan geen verlieslatend retailnetwerk blijven ondersteunen. De 1.300 kantoren moeten behouden blijven, maar met de mogelijkheid om met andere partners samen te werken", zegt minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte. ,,De postbodes moeten alsmaar productiever worden om de verliezen van het kantorennet op te vangen.''
Hoewel de PostPunten er komen na overleg met de vakbonden, zijn die er niet gerust in. ,,We eisen duidelijkheid over de toekomst van de 8.000 personeelsleden in retail", zegt Lieve Van Overbeke (ACV-Transcom).
In Duffel bijvoorbeeld, een grote gemeente die door de Nete in twee wordt gedeeld. Aan de ene kant staat het grote postkantoor, aan de andere kant stond het kleine dat enkele maanden geleden dicht ging. Paul Bernaerts die in de buurt een superette uitbaat, vroeg De Post of hij dat postkantoor kon overnemen. Na een speciale opleiding, heeft hij nu in zijn superette een PostPunt waar zowat vijftig klanten per dag over de vloer komen. ,,De klanten zijn tevreden dat er opnieuw een postkantoor is. Ze voelen zich ook niet verplicht om iets te kopen in de winkel", zegt Paul Bernaerts. ,,Mijn vrouw, ikzelf en onze winkelbediende hebben een cursus gevolgd. We zorgen ervoor dat er altijd twee mensen in de winkel zijn die het PostPunt kunnen bedienen. Zo moeten de klanten van de Post nooit wachten als iemand anders aan de afdeling charcuterie staat.''

Paul Bernaerts krijgt van De Post een onkostenvergoeding. Hoe groot die is, willen hij noch De Post zeggen. Omdat het nog slechts om een testfase gaat. ,,Pas na de test zullen we kunnen zeggen hoe groot de vergoeding moet zijn", zegt Johnny Thijs. ,,We willen dan ook de markt laten spelen."

,,Ik ben er in ieder geval niet aan begonnen om er de kost mee te verdienen", reageert Paul Bernaerts. ,,Ik zie het gewoon als een extra-service voor mijn klanten. Maar ik heb wel de hoeveelheid werk onderschat. 's Ochtends als de post binnenkomt, heb ik toch al snel een uurtje werk, alleen aan de Post."

Vakbonden ongerust

De Post heeft vandaag 1.300 kantoren in België en dat aantal zal de komende jaren niet verminderen. ,,97 procent van de bevolking vindt een postkantoor in een straal van 5 kilometer rond zijn woning. Dat is een redelijke dekking," weet Thijs. ,,De Post kan geen verlieslatend retailnetwerk blijven ondersteunen. De 1.300 kantoren moeten behouden blijven, maar met de mogelijkheid om met andere partners samen te werken", zegt minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte. ,,De postbodes moeten alsmaar productiever worden om de verliezen van het kantorennet op te vangen.''

Hoewel de PostPunten er komen na overleg met de vakbonden, zijn die er niet gerust in. ,,We eisen duidelijkheid over de toekomst van de 8.000 personeelsleden in retail", zegt Lieve Van Overbeke (ACV-Transcom).

Gepost door: Jantje | 15-02-05

Post gaat kantoren sluiten De Post wil het aantal PostPunten, verkoopbalies buiten het postkantoor, volgend jaar uitbreiden tot 130. Vandaag zijn dat er twaalf. Het bedrijf gaat dan ook geleidelijk postkantoren ,,hergroeperen'', lees: sluiten. Dat staat in een nota die de directie afgelopen vrijdag aan de vakbonden overgemaakt heeft.

Voorwaarde is wel dat de test met de PostPunten een positieve evaluatie krijgt. Momenteel zijn er twaalf PostPunten in de regio's Mechelen-Lier en Namen. Daar worden postproducten verkocht in een aantal Delhaizes, enkele kantoren van Fortis en twee Press-Shop-krantenwinkels. De Post wil het aantal PostPunten vanaf mei uitbreiden tot vijftig. In december volgt dan een definitieve evaluatie. De Post verkoopt sinds vorige week ook een aantal basisproducten in twee treinstations.

Maar het lijdt weinig twijfel dat De Post ook in de verdere toekomst haar producten deels via alternatieve kanalen gaat verkopen. Bij De Post weerklinken alleen maar positieve geluiden over het proefproject. Ook voogdijminister Johan Vande Lanotte is zeer enthousiast over de PostPunten. Hij bracht vorige week, met in zijn zog een rist parlementsleden, nog een bezoek aan enkele PostPunten. Die steun van de voogdijminister is zeer belangrijk, want de eventuele sluiting van postkantoren kostte Johnny Thijs' voorganger, Frans Rombouts, zijn kop wegens gebrek aan politieke steun.

Thijs brengt de boodschap ook veel voorzichtiger aan. In de nota staat dat in 2005 geen postkantoren zullen sluiten. Maar nadien ,,zullen geleidelijk postkantoren gehergroepeerd worden met inachtneming van een redelijke overgangsperiode voor personeel en klanten''.

De test met de PostPunten past in een volledige reorganisatie van het kantorennet bij het overheidsbedrijf. De Post telt vandaag 1.309 kantoren, waaronder 642 eenmanskantoren. De Post verloor in 2003 aan haar kantorennet 188 miljoen euro. Meer dan drie van de vier kantoren zijn verlieslatend.

De Post meldt in de nota dat 97 procent van de Belgen binnen een straal van vijf kilometer rond zijn woonplaats over een postkantoor beschikt. Zes op de tien Belgen hebben er zelfs drie binnen diezelfde straal. Maar het overheidsbedrijf voegt er ook aan toe dat 47 procent van de bevolking minder dan één keer per maand, of zelfs nooit, in een postkantoor komt.

,,De huidige netwerkstructuur is niet aangepast'', concludeert De Post. ,,Hoe moet De Post evolueren om een financieel evenwicht te bereiken, en beter aan de behoeften van de klanten te beantwoorden?'', vraagt het bedrijf zich af.

De PostPunten zijn de ideale uitweg om de fijnmazigheid van het netwerk te behouden en toch verlieslatende postkantoren te kunnen sluiten. Het is niet voor niets dat Vande Lanotte vorige week in de Kamer nog garandeerde dat er 1.300 ,,postwinkels'' - niet postkantoren - zouden blijven.

De vakbonden reageren heel ongerust op de plannen. ,,We maken ons grote zorgen over een verlies aan werkgelegenheid in de postkantoren, en zouden daar graag meer duidelijkheid over krijgen'', zegt Lieve Vanoverbeke van de christelijke vakbond ACV-Transcom. ,,We vrezen ook dat het verkoopnet op termijn verzelfstandigd wordt.''

Gepost door: Jantje | 22-02-05

De commentaren zijn gesloten.