14-02-05

De gekte van Sint Valentijn – ook in België

 

 

Met één woord – commercie

 

Zeg of schrijf het dat je van hem / haar ….

Alle dagen Valentijn



www.valentijn.be


 

08:13 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Drie op vier koopt Valentijnscadeau Drie op vier mensen die een partner hebben, zeggen op 14 februari een Valentijnscadeau te kopen. Dat blijkt uit een rondvraag in opdracht van de handelssite eBay bij 2.000 internetgebruikers.

Gemiddeld maken geliefden een budget van 65 euro vrij, mannen doorgaans 77 euro, vrouwen trekken gemiddeld 54 euro uit. Drieënzestig procent gaat op zoek naar iets origineels, 42 procent naar iets waar de partner expliciet om gevraagd heeft.

Mannen komen het vaakst met bloemen, juwelen, parfum en cosmetica aanzetten. Maar vrouwen blijken eigenlijk meestal op een korte vakantie of een bon voor een bezoek aan een sauna of beauty farm te hopen.

Vrouwen denken hun wederhelften met kleren, CD's, parfum of cosmetica te plezieren, terwijl ook mannen liefst van al een korte vakantie cadeau krijgen of blij zijn met tickets voor een concert of een evenement.

Alcohol, elektrische apparaten en pralines of snoep zijn absolute flop-cadeaus voor vrouwen. Mannen krijgen dan weer vaak alcohol, terwijl ze helemaal niet zo tuk zijn op dat cadeau. Ook bloemen, pralines of snoep zijn absoluut niet aan mannen besteed. Noch mannen, noch vrouwen willen op 14 februari erotisch getinte geschenken.

Eén op vier ondervraagden ontving al eens een Valentijnscadeau waar hij of zij niets mee aanvangt. De helft van hen veinsde wel er blij mee te zijn. Bij 66 procent is de partner van wie ze het ongewenste cadeau ontvingen, intussen een ex-partner.

Gepost door: Jantje | 14-02-05

Liefde kan - een beetje - gek maken Wie op deze Valentijnsdag heel romantisch uit de bol gaat, hoeft dat niet toe te schrijven aan de hype die deze dag omgeeft maar kan de eigen hersenen de schuld geven. Want uit een nieuw onderzoek blijkt dat verliefde mensen letterlijk een beetje gek zijn.

Professor Semir Zenki, van de universiteit van Londen, heeft namelijk hersenscans uitgevoerd bij enkele duizenden mensen die geweldig, fantastisch, pijnlijk verliefd zijn. En dat wees uit dat verliefdheid enerzijds de hersencellen activeren die inspireren en motiveren en anderzijds de cellen die zorgen voor negatieve reacties op non-actief zet, wat de mens minder rationeel maakt.

Met andere woorden, verliefde mensen worden veel minder kritisch en zien eventuele zwakke punten (of erger) bij de partner door de vingers. En dat is volgens Zenki de reden waarom verliefde mensen vaak zo impulsief handelen en soms overhaast verbindingen aangaan -iets waar ze wel eens spijt van kunnen krijgen.

Die eventuele spijt komt er echter pas wanneer de chemische processen in de hersenen die zo'n grote rol spelen tijdens hevige verliefdheid weer tot rust zijn gekomen. Bij die processen spelen met name oxytocine en vasopresine een grote rol omdat zij geactiveerd worden wanneer er vonken overspringen.

Welke chemische stof daar verantwoordelijk voor is, staat niet vast maar ook professor Zenki wijst met de (beschuldigende?) vinger naar het "goed-gevoel-hormoon" dopamine.

Gepost door: Jantje | 14-02-05

Valentijn-omzet gemiddeld 4 à 5 procent hoger De omzet bij de winkeliers naar aanleiding van Valentijn ligt 4 à 5 procent hoger dan vijf jaar geleden. Klassieke Valentijn-sectoren halen tot 10 procent meer omzet. Dat blijkt uit een peiling van de Unizo-Winkelraad.

De Unizo-Winkelraad, de koepel van de bij Unizo aangesloten sectororganisaties uit de zelfstandige detailhandel, organiseerde naar aanleiding van Valentijn bij 350 winkeliers een enquête naar het succes van de verliefdendag bij de detailhandel. De peiling gebeurde bij onder meer lingeriewinkels, winkels van lederwaren en accessoires, decoratiewinkels, de boekhandel en de voedingshandel.

In vergelijking met vijf jaar geleden steeg de gemiddelde Valentijnomzet met 4 à 5 procent. Typische Valentijn-winkels (bloemisten, parfumeriewinkels) halen gemiddeld 10 procent meer omzet ten aanzien van vijf jaar geleden. Meer dan 80 procent van de ondevraagde winkeliers zegt specifieke Valentijn-producten te verkopen, meer dan 70 procent zegt het thema te gebruiken in de winkel.

Gepost door: Jantje | 14-02-05

De commentaren zijn gesloten.