02-02-05

Treinstations op rapport

Het beste station van België is Zaventem-Luchthaven, het slechtste ligt in Mol. De NMBS zegt het zelf, en stelt vast dat de dienstverlening in vele stations beter kan.

 

De Belgische Spoorwegen hebben controleurs op pad gestuurd om na te gaan hoe goed of slecht de treinstations zijn. Zijn het stationsgebouw, de omgeving en de perrons veilig, schoon of besmeurd met graffiti? Zijn er parkeerplaatsen en fietsenstallingen in de buurt? Is er voldoende comfort aanwezig?

 

Groter is beter

 

Het resultaat: er zijn enkele uitstekende stations, enkele barslechte en erg vele in de middenmoot. De grote stations, zoals Antwerpen-Centraal of Brussel-Zuid, krijgen over het algemeen vrij goede punten, zeker omdat in vele daarvan werken aan de gang zijn of gepland. In de kleinere stations, die tienduizend reizigers per week ontvangen of nog veel minder, is de situatie veel meer divers. Sommige trekken zich uitstekend uit de slag. Andere, en dan vooral het station van Mol, zijn dringend aan opfrissing toe. De NMBS gaat het rapport van elk station gebruiken om vast te leggen waar investeringen het meest dringend zijn. 123 miljoen euro is uitgetrokken om het onthaal van reizigers te verbeteren, het hoogste bedrag ooit.









18:54 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Recordjaar voor NMBS De NMBS vervoerde vorig jaar 6,2 procent meer reizigers, de grootste stijging sinds mensenheugenis. De inkomsten uit het binnenlandse reizigersvervoer groeiden bovendien met 8,4 procent. Dat is in tien jaar niet voorgekomen. ,,Als we die stijging enkele jaren kunnen volhouden, heeft de NMBS de ommekeer gemaakt'', zegt vice-premier Johan Vande Lanotte.

Jarenlang schommelde het aantal treinreizigers rond 135 miljoen per jaar. Daar kwam pas vanaf 2000 verandering in met het nieuwe IC-IR-plan. Nu stijgt het aantal reizigers zelfs zonder dat het aanbod van treinen is vergroot. Vorig jaar vervoerde de NMBS in België 164,6 miljoen reizigers, een klim met 6,2 procent vergeleken met een jaar eerder.

De goede cijfers hebben ongetwijfeld te maken met het gratis woon-werkverkeer dat onder impuls van de federale regering werd ingevoerd. Ook maatregelen als de uitbreiding van de Go Pass naar treinen voor negen uur 's morgens heeft meegespeeld.

Vice-premier Johan Vande Lanotte is tevreden. ,,Dit is een mooi resultaat'', zegt hij. ,,Jaarlijks stijgt de mobiliteit met zowat 2,5 procent. De spoorwegen groeien veel sneller; ze winnen met andere woorden marktaandeel terug. Bovendien stijgen de inkomsten uit het binnenlandse reizigersvervoer nog sterker, mede door de inspanningen van de overheid om 20 procent van het woon-werkverkeer te betalen.''

,,Als we dit even kunnen volhouden, heeft de NMBS een trendbreuk bereikt. Eind 2006 wordt Hasselt rechtstreeks met Brussel verbonden. Tegen 2010 moet de Diabolo, de spoorlijn die de luchthaven van Zaventem op de verbinding Brussel-Antwerpen aansluit, een feit zijn. Er wordt aan meer parkeerplaatsen gewerkt. Het moet dus kunnen.''

Ook financieel doet de NMBS het beter dan gehoopt. ,,We hadden geen rekening gehouden met een stijging van de inkomsten met meer dan acht procent'', zegt Vande Lanotte. ,,Ook het goederenvervoer is erop vooruitgegaan, terwijl de uitgaven minder zijn toegenomen dan verwacht. Maar we zijn er nog niet. Het zal nog even duren alvorens de resultaten goed zijn.''

Gepost door: Jantje | 02-02-05

De commentaren zijn gesloten.