05-01-05

Weblogs verspreiden het nieuws

Blogs kunnen een aanvulling zijn op de traditionele media.

 

Wie directe getuigenissen over de tsunami wil lezen, kan best af en toe eens naar een weblog surfen. Ooggetuigen schrijven op zulke sites hun eigen ervaringen en beschrijven de omvang van de ramp. Voor de traditionele journalistiek bieden de blogs een nieuwe uitdaging.




08:23 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Weblogs verspreiden het nieuws ONMIDDELLIJK nadat de tsunami de kusten van Zuidoost-Azië had overspoeld, werden nieuwe weblogs opgericht. Op deze sites, waarop internetgebruikers hun eigen ervaringen en opinies kunnen schrijven, waren getuigenissen te lezen van mensen die de vloedgolf hadden meegemaakt. Ook vele amateurvideo's met beelden van de ramp waren voor het eerst op blogsites te zien. De dagen na de ramp werden de blogs ook al gebruikt om vermiste personen op te sporen en de hulpacties te verbeteren.

Het toont aan dat het belang van het nieuwe medium alsmaar toeneemt. Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen, die ook een boom in de blogverslaggeving veroorzaakten, verwachtten velen nochtans dat de bedrijvigheid op deze sites zou afnemen. De ramp in Zuidoost-Azië bewijst het tegendeel. Bloggen wint alsmaar aan populariteit.

Recent onderzoek van Pew Internet toonde aan dat het lezen van blogs in Amerika in 2004 met 58 procent gestegen was. 32 miljoen Amerikanen zeggen nu dat ze blogs lezen en acht miljoen onder hen hebben al zelf een blog gemaakt. Maar ondanks de forse groei had zestig procent van de surfende Amerikanen nog nooit van het fenomeen gehoord.

In Amerika werd het vorig jaar zo'n fenomeen dat het woord ,,blog'' door het woordenboek Merriam-Webster uitgeroepen werd tot woord van het jaar. Ook het tijdschrift Time verkoos voor de eerste maal een blog van het jaar. Powerline kreeg die prijs omdat het fouten blootlegde in een CBS-documentaire over de dienstplicht van president Bush.

In België is de invloed van bloggers klein in vergelijking met de Verenigde Staten of zelfs Nederland. Skyblogs, de weblogdienst van de internetprovider Skynet, telt wel al ongeveer 38.000 bloggers, maar hun impact blijft beperkt. Grote opiniemakers zitten er niet tussen.

HOEWEL blogs alsmaar populairder worden, hebben ze nog vaak een negatief imago. Op vele blogs is er alleen maar onbetrouwbare of irrelevante informatie te vinden. Bloggers kunnen alles schrijven wat ze willen, controle is er niet. Wie een pc en een internetverbinding heeft, kan zijn persoonlijke besognes aan de wereld kenbaar maken. Die lage drempel heeft grote kwalitatieve verschillen tussen de blogs als gevolg.

Ook over de tsunami verschenen al de meest gratuite beschuldigingen en theorieën, vaak op politiek geïnspireerde blogs. Op Democratic underground , een blog voor mensen met een afkeer van Bush en zijn regering, suggereerde een blogger zelfs dat de oorlog in Irak de oorzaak van de zeebeving was. ,,We hebben miljoenen tonnen bommen laten ontploffen, allemaal op dat Aziatische deel van de wereld. Zouden we niet iets kunnen gebroken hebben? Misschien reageerde de aarde gewoon daarop?''

Alleen is het maar de vraag of de complottheorieën en mythen die op weblogs gecreëerd worden, nieuw zijn. Volgens James Surowiecki, een columnist van het tijdschrift The New Yorker , alvast niet. ,,Geruchten zijn altijd al heel bepalend geweest in de manier waarop mensen praten of denken over bijvoorbeeld politiek. Alleen gebeurt dit nu niet meer op café, maar op een on line medium met een potentieel van miljoenen lezers.''

Bovendien werken blogs ook zelfregulerend. Een van de grote troeven van weblogs is dat ze interactief zijn: wie iets leest, kan er meteen op reageren. Wie foute informatie publiceert, wordt snel terechtgewezen door de lezers en kan zijn geloofwaardigheid verliezen. De grootste, populairste blogsites kunnen het zich dan ook niet permitteren om losjes met informatie om te springen. Op die manier zuiveren blogs zich automatisch en blijven alleen de betrouwbaarste veel surfers lokken en invloed hebben. Deze zelfregulering wordt nog versterkt doordat de grote blogsites ook vaak verwijzen en links leggen naar elkaar. Alleen wie betrouwbaar is, kan hier overleven.

OOK voor de traditionele media kunnen blogs een extra bron zijn, met informatie die anders maar moeilijk te vinden is. De vele sms'en en berichten die na de ramp op blogsites gepubliceerd werden, geven een nieuw inzicht en raken de lezer op een andere manier dan de traditionele verslaggeving.

Sommige media reageren daarom ook positief op de nieuwe speler. De BBC zette op haar website drie links naar blogs over de ramp die van haar een positieve beoordeling kregen. Ook op de site van de NOS, de Nederlandse openbare omroep, is het ooggetuigenverslag te lezen van een Nederlander die op reis was in Thailand.

Het bewijst dat traditionele media de weg naar de blogs gevonden hebben en dat ze beseffen dat die een nuttige aanvulling leveren. Hoewel ze niet gelijkgeschakeld kunnen worden met journalistiek, voegen blogs net als de reportages in de kranten iets toe aan de het feitelijke nieuws. Ze zorgen voor een meer persoonlijke invalshoek waarbij objectiviteit niet het belangrijkste criterium is. Het blijft dan de taak van de journalist om de volledige context te geven.

Gepost door: Jantje | 05-01-05

De commentaren zijn gesloten.