04-01-05

Coca-Cola stopt verkoop frisdrank in lagere scholen in België

De drankengroep Coca-Cola verkoopt in geen enkele lagere school in België nog frisdranken. De automaten van de groep verdelen er enkel nog fruitsap, natuurlijk mineraalwater en melk.

 

In de lagere en secundaire scholen worden de 4.500 rode automaten van Coca-Cola vervangen door automaten met een sobere verwijzing naar merken van de groep. Daarvan staan er 500 in lagere scholen.

 

In de secundaire en hogere scholen worden, na overleg met de directies, eventueel wel frisdranken verkocht, maar dan is er naast de suikerhoudende drank telkens een caloriearme light-versie beschikbaar. Bovendien moet elke automaat ook water en fruitsap bevatten.

Gezondheid.be



08:23 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Krant - De Tijd Coca-Cola stopt verkoop frisdrank in lagere scholen


4.500 automaten in onderwijs worden vernieuwd
De drankengroep Coca-Cola verkoopt in geen enkele lagere school in België nog frisdranken. De automaten van de groep verdelen er nog enkel fruitsap, natuurlijk mineraalwater en melk. In de lagere en secundaire scholen werden de 4.500 rode automaten van Coca-Cola in 2004 geleidelijk vervangen door automaten met een sobere verwijzing naar merken van de groep. Dat meldt De Tijd.

Coca-Cola heeft 500 automaten in de lagere scholen. In oktober besliste de stad Brussel om vanaf 1 januari alle frisdrankautomaten uit de kleuterscholen en lagere scholen te bannen. In november besliste Marie Arena, minister-president van de Franse gemeenschapsregering en minister van Onderwijs (PS), dat vanaf volgend schooljaar de verkoop van frisdranken in de scholen van de Franse Gemeenschap verboden is. In Vlaanderen is minister Frank Vandenbroucke van oordeel dat de beslissingen over automaten en frisdranken best aan de wijsheid van de individuele scholen kan worden overgelaten.

Gedragscode
Er is in Vlaanderen geen dwingende regel, maar toch kiest Coca-Cola in België voor een aangepast productaanbod. 'Dat is het gevolg van een gedragscode voor het onderwijs waar wij zelf al twee jaar geleden mee begonnen zijn. Het uitgangspunt is dat een school geen commerciële omgeving is', zegt directeur communicatie Tom Delforge.

Gepost door: Jantje | 04-01-05

De commentaren zijn gesloten.