29-06-04

Haren-Buda de industriezone

Haren-Buda  een welbekende treinstopplaats (lijn Brussel-Antwerpen) is voor vele pendelaars uit het ganse land sinds het begin van de XXe eeuw een begrip dat staat voor werk. Vele belangrijke bedrijven zijn of waren er gevestigd in deze belangrijke industriezone van Haren-Noord en omliggende, de cokesfabrieken (Cokeries du Marly) aan de Budabrug (kanaal Brussel-Willebroek) die momenteel wordt ontmanteld, de Renault fabriek - De Keyn (verven) –VTR (Visseries et Tréfileries Réunies ) – Fonderies Bruxelloise  (kachels) – UPL (behangpapier enz.) – Wanson (industriële verwarming)– La Construction Soudée (hoogspanningsmasten) en nog talrijke andere kleinere bedrijven  werden gesloten en meestal afgebroken maar de  vrij gekomen terreinen worden gelukkig stilaan terug ingenomen door zogezegde propere bedrijven. Tot eind van de jaren 1960 had Haren-Noord zijn eigen foor (kermis) met tal van festiviteiten (bal met live orkest in het bedrijf UPL) gesteund door de plaatselijke bedrijven en de vele staminees, deze folklore en cafés zijn hélaas verdwenen of gesloten. Ooit werd er een liedje gecomponeerd en geschreven over Haren-Buda en met relatief succes gedraaid op de meeste radiozenders en misschien bekend bij sommige onder ons.


De zon staat grijs boven Haren-Buda

De hemel is laag, haast met de grond gelijk

En eens per uur wordt het groen in Buda

Dan trekt een trein voorbij

Dan wordt de stad weer lijk

Maar ergens draaft nog een paard

En in het tuintje van de waard

Spelen er kinderen de zevensprong



Cafe's raken vol als in Haren-Buda

Sirenes gaan loeien voor weer een dode dag

De glazen geel, en het haar van Roza

Is purper in de spiegel

Als ze biertjes tapt

Maar ergens draaft nog een paard

En in het tuintje van de waard

Spelen er kinderen de zevensprong



't Zijn weiden als wiegende schoorsteenpluimen

Die Buda meer liefheeft dan bomen en groen

De natuur heeft zo van die vreemde luimen

De bomen zien er grijs, en de mensen groen

Maar ergens draaft nog een paard

En in het tuintje van de waard

Spelen er kinderen de zevensprong



Verkwikkend is 't zicht niet van Haren-Buda

Maar mij geeft het niks hoor, ieder zijn meug

Mij liever een boomgaard dan een stalen spookstad

U moest er eens gaan kijken, ga eens zien hoe 't deugt

Maar ergens draaft nog een paard

En in het tuintje van de waard

Spelen er kinderen de zevensprong

Della Bossiers

08:52 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

23-06-04

De kanaalzone en de uitbreiding van de binnenzeehaven van Brussel

De kanaalzone ooit de trots van onze gemeente werd samen met de gemeenten Neder-Over-Heembeek en Laken geannexeerd aan de hoofdstad Brussel in 1921 omwille van de uitbreiding van de binnenzeehaven (Kanaal Brussel-Willebroek) louter om economische en vooral om financiële redenen. Dit betekende voor onze gemeente een groot verlies aan inkomsten en weinig politieke inspraak in de gemeenteraad (meestal slechts één zetel bij de verkiezingen) met tot gevolg een gebrek aan infrastructuur op alle vlakken.  De Harenaar is de grote dupe van deze opgedrongen aanhechting door de overheid, behalve wat de gemeentebelastingen betreft welke dezelfde zijn als aan de chique Louizalaan . In Brussel beslissen ze over onze hoofden heen en worden we meestal vergeten desondanks dat er nooit zoveel geïnvesteerd  (vernieuwde industrie zone) en  massaal gebouwd wordt, het grote gevaar is de verstedelijking van ons dorp. Door de toenemende binnenscheepvaart vestigen zicht steeds meer bedrijven definitief langs het kanaal waar vroeger slechts opslagterreinen of stockage ruimtes stonden. Harenaars waren beter af geweest met een zelfstandige gemeente als we ons even spiegelen aan de rijke en vergelijkbare buurgemeente Machelen.


Brussel-Rupel, Kanaal (voorheen Kanaal van Willebroek genoemd), kanaal in België, verbindt Brussel met de Rupel en sluit aan bij het Kanaal Brussel-Charleroi, 31, 9 km lang; breedte aan het wateroppervlak 60 m; diepte 6,50 m; twee sluizen (Zemst en Wintham-Hingene); bevaarbaar voor schepen met een diepgang tot 5,80 m (zeeschepen tot 2000 brt). Het is het oudste kanaal van België en werd gegraven in de jaren 1550–1561 (1829–1836 en 1900–1922 vergroot). De haven van Brussel is in feite slechts een verbreding van het kanaal. De binnenscheepvaart is omvangrijk door de aanwezigheid van belangrijke industriële bedrijven langs de oevers. De zeevaart is beperkt.


10:36 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

16-06-04

Hip-Hip-Hip Hoera !!! ik ben uitgeroepen als winnaar van de meest veelbelovende Skynetblog

15/06/04 - 11:16 - En de winnaar is ...
 
Het was een grote verrassing op de startpagina van Skynetblogs te vernemen dat ik als beginnende blogger (jantjedebelg gecreeërd op 28/05/04) de westrijd in deze categorie had gewonnen. Ik wens dan ook in de eerste plaats alle bloggers en bezoekers die op mij hebben gestemd van harte te bedanken.
Ik weet dat alle begin moeilijk is, maar beetje bij beetje lukt het wel en hoop ik in de toekomst misschien te kunnen meedingen in de categorie van de beste blog of de mooiste lay-out.

Groetjes aan alle bloggers,
 
Jantjedebelg 

12:18 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

07-06-04

Haren en het onderwijs

Het komt voor de meeste onder jullie misschien over dat ik nogal Vlaamsgezind ben, maar in feite ben ik in de eerste plaats een unionistroyalist en heb ik het lager onderwijs genoten in een tweetalige Stadsschool. (zie mijn Franstalige blog).


Voor de annexatie van Haren door Brussel en dit tot voor de tweede wereldoorlog 1940-1945 had onze gemeente enkel een Nederlandstalige gemeenteschool (de gemeentepoten) en de parochieschool (de kattekoppen). 

 

Het is pas na 1945 dat de gemeenteschool omgedoopt werd tot de Stadsschool nr. 38 een tweetalige jongensschool (nu Harenheideschool - Nederlandstalig gemengd) en Stadsschool nr. 39 een tweetalige meisjesschool (nu Franstalig gemengd - de zwarte school in de volksmond), daar waar de vrije basisschool (parochieschool) uitsluitend Nederlands onderwijs aanbiedt. Ook zijn er twee kinderdagverblijven - de kribbe Stad Bussel en de Lente Bloempjes.


19:06 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Haren en den ijzerenweg (NMBS)

Haren is omzeggens vergroeid met de Belgische spoorweg, je kan de gemeente niet bereiken of je moet een spoorwegbrug over of onder, anderzijds beslaat het grootste formatiestation van Brussel-Noord (station Schaarbeek) 1/3 van het grondgebied van onze gemeente.

 

Verder is Haren een beetje te vergelijken met Brussel in het klein met zijn twee stationnetjes Haren-Zuid en Haren-Noord beter bekend als Haren-Buda en tenslotte het centraal gelegen -Linden.goederenstation Haren.


Spoorweglijnen Haren

 

26        Haren-Linde

25        Haren-Buda

27        Haren-Noord

36        Haren-Zuid


Link

06:30 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

01-06-04

De verfransing van mijn gemeente

Voor de annexatie door de Stad Brussel (1921) was Haren voor de volle 100% een echte authentieke Vlaamse gemeente, het is pas tijdens mijn jeugdjaren (1958-1970) dat de verfransing beetje bij beetje is toegenomen, vandaag de dag worden de Vlamingen stilletjes aan verdrongen in hun eigen gemeente. Hetzelfde fenomeen bedreigt nu ook al de andere Vlaamse randgemeenten zonder te spreken van de gemeenten met faciliteiten waar Vlamingen al een minderheid vormen en de prijzen van de gronden en woningen de pan uitswingen. Bijna al mijn vrienden en kennissen zijn de gemeente ontvlucht en het zijn enkel nog de ouderen die gehecht blijven aan ons dorp in de grootstad dat stilaan ook zijn oorspronkelijk landelijke karakter aan het verliezen is.


 

Het wordt hoogtijd voor de grote ommekeer !!! - Vlaanderen wordt wakker !!!


23:03 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Haren en witloof

Haren en het witloof :

 

Haren en zijn buur Evere (1140 Brussel) zijn de bakermat van de witloofteelt, alhoewel het door een Schaarbekenaar werd ontdekt. Het zijn de witlooftelers uit de gemeente Haren die tijdends de periode 1920-1970 met het procédé van het forceren en het veredelen van de soorten door een bestendige selectie (vroeg-gewoon-halflaat-laat) het witloof hebben bewerkt tot een wereldbefaamde groente en tot één van onze bekendste exportproducten. (Belgian Endive).
Daar waar vroeger in 1 op de 3 woningen in de gemeente aan witloofteelt werd gedaan is er vandaag de dag geen enkele witloofteler meer in Haren. De hydrocultuur in tegenstelling tot de vollegrondsteelt betekend het einde van het typische Belgisch witloof dat niet meer streekgebonden is. (Frankrijk, Nederland, Italië enz.)

  

Het Witloof  :

witlof, witloof of Brussels lof, een cultivar van de plantensoort wilde cichorei uit de Composietenfamilie. De groenwitte, vaste, spits toelopende spruiten (in de tuinbouw ‘kropjes’ genoemd) worden als groente geteeld en rauw (als sla) of gekookt gegeten. Losse kroppen leveren molsla. Witlof is een tweejarige plant die in het eerste jaar een stevige penwortel vormt.

Teelt :

De teelt is afkomstig uit België, waar deze ontstond door de teelt van cichoreiwortelen ten noordoosten van Brussel, nadat ca. 1840 het loof van wegens overproductie opgeslagen en later uitgelopen cichoreiwortels voor het eerst op de (Brusselse) markt was gebracht. Hoe een goede, vaste krop te krijgen was reeds ca. 1830 ontdekt door hoofdtuinier Bresiers van de Plantentuin te Brussel. De teelt van de witlofwortels vindt voor een groot deel op akkerbouwbedrijven plaats; het trekken van de witlofkropjes uit deze wortels gebeurt op tuinbouwbedrijven en op akkerbouwbedrijven.

Men zaait in het volle veld zaad uit van half april tot eind mei, om de wortel slechts matig te doen groeien, bij voorkeur op een veld met een graangewas als voorvrucht. De wortels worden gerooid van eind juli tot november, afhankelijk van het type. Voor het trekken (afstoken, forceren) worden de wortels in een kuil met een diepte van 15 à 20 cm opgezet, vrij dicht tegen elkaar, en afgedekt met een laagje grond en licht stro van 10 à 15 cm (het intafelen); sinds ca. 1970 teelt men ook selecties zonder dekgrond, in verduisterde ruimten; de kropjes blijven dan iets losser en worden iets groener. Sedert ca. 1976 wordt witlof ook zonder aarde, op een cultuur van stromend water getrokken. Om het trekken te bespoedigen kan bodemverwarming worden toegepast. Als het lof de gewenste lengte heeft bereikt, worden de kroppen afgebroken. De afgestookte wortels worden als veevoeder gebruikt.

Door bewaring is lof het gehele jaar in de handel. De hoofdverbruiksperiode is oktober tot mei.

Ziekten en plagen :

De voornaamste dierlijke parasieten zijn bladluizen en de witlofmineervlieg (Napomyza lateralis). Ziekten door micro-organismen zijn bladvuur (door de bacterie Pseudomonas marginalis), sclerotiënrot (door de schimmel Sclerotinia sclerotiorum) en verwelkingsziekte (door de schimmels Verticillium dahliae en V. albo-atrum).


Witloofteelt vandaag  KLIK HIER

22:26 Gepost door Jantje de Belg | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |